fredag 15 januari 2010

Sunda chokladbollar.

Har haft en sockerfri vecka och även om inte veckan är slut så tycker jag att jag varit så duktig att jag är värd något gott till helgen. Jag vill inte fuska alltför mycket så därför kändes det som en bra idé att testa något recept ur den här boken:



Sunda sötsaker av Christina Lagergren

Jag fick boken i julklapp av syster och hennes man men jag har inte hunnit prova något recept, förrän i dag då! Det står i receptet att man ska ha sötningsmedel men jag gillar inte artificiellt socker så istället använde jag mig av tabellen längst bak där det står hur man omvandlar det till andra alternativ, t.ex. råsocker, sirap m.m. Jag valde att prova med muscovadosocker.

Här kommer receptet (med mina egna ändringar):

3 dl havregryn (jag körde 1 dl fiber och 2 dl vanliga)
3/4 dl sötningsmedel (eller i mitt fall muscovadosocker)
1 msk vaniljsocker (jag tog lite mindre)
3 msk kakao
3 msk kallt kaffe (jag nöjde mig med 2 msk)
1/4 dl rapsolja
3 msk kesella
1 msk honung (strök jag helt)

Blanda ihop alla ingredienserna.
Rulla till små bollar,
Rulla dem i kokosflingor eller i krossad hyvlad mandel om du vill.
Ställ dem kallt.


Voilà!

Jag har inte smakat dem ännu men jag hoppas att det ska smaka minst lika bra som vanliga. Tror inte jag ska avslöja för sambon att det är en sundare variant utan han får vara en helt oviss försökskanin!

Uppdatering: Nja, varken jag eller sambon tyckte att det var någon större hit. Ätbart var det men konsistensen var lite konstig, antagligen för att det inte innehöll margarin eller smör. Muscovadosocker kanske inte heller är det bästa alternativet i det här fallet för jag tror att det gav lite konstigt smak. Lite för mycket kakao tyckte jag också att det var. Kanske kan mixtra lite med receptet någon gång och ge det en chans till.


Recept från boken sunda sötsaker av Christina Lagergren, 2009: Ica Bokförlag.

2 kommentarer:

  1. Hoppas de blir goda för kanske vi också kan försöka, tur att du gör först så vi kan göra bara goda saker.

    SvaraRadera
  2. Johanna: Det verkar lovande på hur degen kändes och hur de ser ut men man vet ju aldrig. Det vore ju riktigt bra om de blev goda även om de kanske inte är SÅ mycket nyttigare än vanliga. Mest i fråga om fett i så fall.

    SvaraRadera