torsdag 4 februari 2010

Rabarberkaka med vaniljglasyr

Här kommer recept på godaste rabarberkakan! Jag som egentligen inte är så förtjust i rabarber tycker att den är jättegod. Jag tror säkert att kakan funkar utan glasyren men tillsammans med den så blir kakan supergod. Rabarber och kardemumma passar verkligen bra ihop.

500 g rabarber
100 g smör eller margarin
4 ägg
3 dl råsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1-2 tsk stötta kardemummakärnor
1 tsk vaniljsocker

50 g smör
200 g cream cheese
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av en citron

Före glasyren...

Sätt ugnen på 200°C. Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna ca 20x30 cm.
Skala och skär rabarbern i bitar. Smält matfettet.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och vaniljsocker.
Rör ner smält matfett och rabarber i äggsmeten, vänd sedan ner mjölblandningen. Häll smeten i långpannan. Sätt mitt i ugnen ca 20 minuter.
Rumstemperera smöret och rör ihop det med cream cheese, florsocker, vaniljsocker och rivet citronskal.
Bred glasyren på kakan och skär i bitar.


... och efter!


Receptet kommer från ICA.se

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Kakan är super god, "snart" finns det färska rabarber. Kram från mamma

    SvaraRadera
  2. Mamma: Ja snart är det dags att baka den igen!

    SvaraRadera
  3. Detta är en supergod kaka, som jag fått av Emma smaka. Den skall jag baka själv, kanske inte just i kväll. Rabarbern växer upp och ger snart sin skörd så kakan blir mitt första bak. Tack för receptet. Svämor Ulla-Britt. Kram

    SvaraRadera