måndag 25 januari 2010

Kärleksmums

I helgen bakade jag kärleksmums eller chokladrutor som jag också kallar det. Det finns ju en hel massa andra namn också och minst lika många olika recept har min mamma så det var lite svårt att välja vilket jag skulle använda. Till slut blev det ett som jag brukar baka hemma också och som brukar bli bra. Det här blir en riktigt stor långpanna, 30 x 40 cm, men jag brukar halvera den om jag vill göra en mindre sats. Då blir det lagom till en långpanna som är 20 x 30 cm.





300 g smör
4 ägg
6 dl socker
8 dl vetemjöl
3 dl mjölk
4 msk kakao
1-2 msk vaniljsocker
2 msk bakpulver

Glasyr
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl florsocker
Kokosflingor eller strössel

Smält smöret och vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker för sig.
Blanda samman mjölblandningen med äggvispet och tillsätt även smöret och mjölken.
Bred ut smeten i en smord långpanna.
Grädda ca 12-15 minuter i 225 °. Låt kakan svalna.

Smält smöret till glasyren och tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning.
Bred glasyren över kakan och strö på rikligt med strössel eller kokosflingor.



Receptet kommer från min mammas samling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar