tisdag 12 januari 2010

Mintkaka

Här kommer recept på en kaka för en liten långpanna. Gott med chokladen men samtidigt uppfriskande med mintsmaken! De här gjorde jag till julen och eftersom det skulle fikas en hel del olika sorter gjorde jag dem extra små. De blev väldigt söta men på bilden syns det inte riktigt hur små de faktiskt är. Riktiga munsbitar!


200 g matfett
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Glasyr:
3 dl florsocker
ca 2 msk vatten
några droppar pepparmintsolja
50 g choklad


Rör matfett och socker poröst.
Tillsätt äggen ett i taget under omrörning.
Sikta ner mjöl blandat med kakao, vaniljsocker och bakpulver.
Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd form 20 x 30 cm.
Grädda mitt i ugnen i 200°, c 15 minuter.
Låt svalna.

Rör ihop florsocker, vatten och pepparmintsolja till glasyren.
Bred den över kakan och låt stelna.
Smält chokladen och ringla över kakan.
Låt stelna och skär i rutor.

Jag har några tips att komma med eftersom jag har bakat den här kakan ganska många gånger. Smeten är inte så rolig att ha och göra med. Man får verkligen breda ut den ordentligt för att den ska bli jämn och det är inte så lätt för den är ganska fast. I ursprungsreceptet stod det till och med att formen skulle vara 30 x 40 cm men det skulle aldrig gå! Då skulle kakan bli supertunn, om man ens skulle lyckas få smeten att räcka till. Mitt andra tips gäller glasyren, vill man ha en rejäl glasyr så får man nästan dubbla mängden.


Receptet kommer från någon gammal veckotidning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar