söndag 17 januari 2010

Plattbröd (el stekpannebröd)


Här kommer ett recept på plattbröd eller stekpannebröd som det också kan kallas.

75 g smör eller margarin
5 dl lättmjölk
25 g jäst
1/2 tsk salt
1/2 dl socker
2 msk sirap
1/2 tsk hjorthornssalt
ca 13 dl lantvetemjöl

Börja med att smälta fettet, tillsätt mjölken och värm till 37°. Rör ut den smulade jästen i degspadet.
Tillsätt övriga ingredienser men spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen blank och smidig.
Låt jäsa ca 30 minuter.
Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i 16 bitar. Rulla dessa till runda bullar.
Kavla ut bullarna en i taget, gärna med kruskavel. Nagga och grädda i gjutjärnsstekpanna på medelvärme, ca 2 minuter på varje sida.
Låt brödet svalna på varandra insvepta i bakdukar. Brödet går bra att frysa.

Man kan även smaksätta med t.ex. kummin, anis eller fänkål.


Eftersom jag varken hade lantvetemjöl eller hjorthornssalt hemma så fick jag improvisera lite. Lantvetemjölet bytte jag ut mot 3 dl grahamsmjöl och resten vetemjöl. Hjorthornssaltet läste jag mig till att det går att byta ut mot bikarbonaten eller dubbel mängd bakpulver. Jag valde det första alternativet. Lättmjölken bytte jag ut mot mellanmjölk men det gör väl ingen större skillnad skulle jag tro? Jag äger varken kruskavel eller gjutjärnsstekpanna men det verkar ha funkat bra med en vanlig kavel och teflonstekpanna. Det viktigaste att komma ihåg är dock att man inte naggar brödet i pannan om man använder en teflonpanna för då blir den nog inte så fin!

Det blev jättegott, i alla fall när det var alldeles färskt. Det enda pålägg som behövs då är Bregott!


Receptet hittade jag här!

2 kommentarer:

  1. Åh vad sugen jag blev på bröd nu.

    SvaraRadera
  2. Johanna: Det är ju det jag har varit väldigt länge nu. Det var dessutom precis lika gott som jag väntat mig.

    SvaraRadera