tisdag 9 februari 2010

Minimuffins med frosting.

Jag har så smått börjat baka inför min sambos 30-årsdag. I dag gjorde jag minimuffins! Förut ville jag alltid baka allting i storlek XL men på senare tid har jag gått över till XS. Kanske beror det på att jag har insett att ju mindre bitar man bjuder på desto mer sorter kan man göra? Hur som helst, det här receptet kommer från Leilas "a piece of cake" och funkar riktigt bra att göra som minimuffins. Jag gjorde bara en halv sats och då blev det 34 små muffins. Jag använde mig av småbrödsformar och lade för säkerhetsskull dubbla formar så att det skulle bli lite stabilare. Det här är en hel sats av receptet:

3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad

Frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda ner det i smeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad. Häll ner i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3 med smet.
Grädda i mitten av ugnen på 175° i ca 15 min. Låt svalna.

Frosting: Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet. Bred frostingen på muffinsen och garnera med strössel eller blommor


Receptet kommer från boken a piece of cake av Leila Lindholm. Natur & Kultur: 2008.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar