måndag 15 februari 2010

Tårta

Här kommer ett långt recept på en tårta som jag gjorde till min sambos födelsedag!

Tårtbotten

3 ägg
2 ½ dl socker
2 ¼ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
2 - 2 ½ msk potatismjöl
3 msk kokt vatten

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver och potatismjöl för sig.
Rör ner mjölblandningen i äggvispet. Rör sist ner det kokta vattnet.
Häll smeten i en smord och bröad form och grädda i 180° i ca 30 minuter.


Jag valde att fylla tårtan med vaniljkräm på nedersta lagret och den gjorde jag inte själv utan med hjälp av Ekströms vaniljsås. På andra lagret lade jag blåbärsmousse som jag gjorde själv. Den blev riktigt bra faktiskt trots att jag var lite orolig eftersom jag aldrig använt gelatinblad förut. Men det var inte så svårt som jag trodde! Det här receptet följde jag:

Blåbärsmousse

200 g blåbär
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 gelatinblad
100 g färskost
2 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen. Mixa de tinade blåbären. Hetta upp en del av blåbärsmixen och smält gelatinet i det. Blanda resten av blåbären med socker, vaniljsocker och färskost. Häll i gelatinblandningen. Vispa grädden och vänd försiktigt ner den också.

Chokladganache

På tårtan bredde jag ut chokladganache. Det kan man även använda som fyllning om man vill. Jag mixtrade lite med mängden grädde och choklad för att få till en bra blandning men i slutändan blev det ½ dl grädde och 75 g halvmörk choklad plus en liten klick smör. Grädden värms upp till nästan kokande och sen häller man den över den finhackade chokladen och rör om tills chokladen smält. Om man ska använda den som topping blir den blankare om man tillsätter lite smör men ska man ha den som fyllning behövs det inte. Då kan man istället låta ganachen kallna och sen vispa den fluffig.


Det färdiga resultatet! Jag är ganska nöjd eftersom jag inte gjort så mycket tårtor i mina dar men visst hade det kunnat bli snyggare. Bokstäverna är gjorda av marsipan/smält käck (kick) och skylten är gjord av marsipan som färgats med karamellfärg.


Receptet på tårtbotten har jag fått av min mamma medan blåbärsmoussen och chokladganachen finns på bloggen Baka baka liten kaka tillsammans med en hel del andra fyllningar man kan inspireras av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar