måndag 15 februari 2010

Kycklingfilé med bulgur

Ett otroligt gott recept! Första gången jag lagade det var jag lite tveksam men det berodde nog mest på att jag inte ätit så mycket mango chutney tidigare och det har ju en lite speciell smak. Nu är det en av favoriträtterna i min receptbok och lätt att laga är det också. Fördelen med att tillaga kycklingfilé i ugn är ju att det blir mycket saftigare än att steka. Tillsammans med yoghurtsåsen är det verkligen gott!

2 dl matyoghurt
1 msk pressad citron
1 msk olivolja
salt

4 kycklingfiléer
3 msk mango chutney

4 dl bulgur
1 zucchini, skivad
2-3 vitlöksklyftor, hackade
1 msk olivolja
1-2 tsk sambal oelek

Ugn 200°
Börja med att röra ihop yoghurt, citron och olivolja. Salta och ställ kallt.
Lägg kycklingfiléerna på en smord plåt. Salta och bred på mango chutney. Baka filéerna mitt i ugnen till 70° kärntemperatur, det tar 16–17 minuter.
Koka bulgurn enligt anvisningen på förpackningen.
Fräs under tiden zucchini och vitlök i olivoljan. Blanda den nykokta bulgurn med fräset. Krydda med sambal oelek.
Servera med yoghurtsåsen och kycklingfilén.

Som synes hoppar jag över zucchinin men det är säkert gott att ha med det också.


Receptet hittade jag på Icakuriren.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar