onsdag 3 mars 2010

Marängtårta.

Den här tårtan misstänker jag har flera andra namn också men jag kallar den rätt och slätt för marängtårta!

Botten:
75 g margarin
1 dl socker
4 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2-3 msk mjölk

Maräng:
4 äggvitor
2 dl socker

Fyllning:
2-3 dl vispgrädde
Bär eller frukt. Ex jordgubbar, hallon, banan etc.


Lägg bakplåtspapper i en långpanna (30x40 cm).
Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Rör ner en äggula i taget.
Tillsätt mjölken, sedan mjölet blandat med bakpulver. Rör till en jämn smet.

Vispa vitorna till ett hårt skum, tillsätt sockret lite i taget. Fortsätt vispa några minuter.

Bred ut smeten i långpannan med marängen ovanpå.
Grädda i 150° i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter.
Låt kakan svalna.

Lossa kakan med en spade och låt kallna på pappret.
Vispa grädden och blanda med bären (ta gärna med lite saft också).
Dela kakan på mitten, lägg ena halvan på ett fat, bred på bärgrädden och lägg på andra halvan.

För en större tårta, gör två och använd den ena som botten och den andra som lock!



Receptet kommer från min mammas receptsamling.

4 kommentarer:

  1. Britatårta? Pinocchiotårta? Finns det fler namn? Och nu blev jag påmind om en annan marängtårta som jag brukar göra till större kalas... dvs den med Rice Krispies och chokladkräm. Den måste jag bara baka snart igen.

    SvaraRadera
  2. Karin W: Ja, det är precis de namnen jag tänkte på! Men det kanske finns fler? Jag har ätit en tårta med Rice Krispies en gång, den var väldigt söt men god (såklart)!

    SvaraRadera
  3. Underbart god tårta, jag har päron på burk och grädde emellan.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Bra tips! Det kanske jag borde testa nästa gång.

    SvaraRadera