måndag 12 april 2010

Kyckling Cordon Bleu

Det här har jag ätit på restaurang en gång men det slog mig aldrig att leta upp något recept och laga det hemma för det verkade så komplicerat! Men sen råkade jag se ett recept här och tänkte att det kanske inte var så svårt att laga ändå. Så jag gav det ett försök. Det blev faktiskt bättre än jag vågade hoppas på och bra smakade det också!

2 kycklingfiléer
2 skivor rökt skinka
8 skivor god ost (någon slags schweizerost passar bra)
salt & peppar

till panering i varsin skål:
mjöl
1 uppvispat ägg
ströbröd

Skär kycklingfiléerna i två delar så att det blir två tunnare filéer. Lägg varje del mellan plastfolie och banka ut dem med en brödkavel så att de blir större och ännu tunnare. Lägg sedan två skivor ost på varje utbankad filé. Lägg på en skiva skinka. Toppa med ytterligare två skivor skinka och lägg på den andra kycklingfilén som ett lock. Salta och peppra och kläm åt så att de håller ihop.
Börja med att doppa kycklingen i mjöl, sedan i det uppvispade ägget och sist i ströbrödet. Stek i smör och olja, ca 5 minuter på varje sida tills de är gyllenbruna.


Många verkar äta pommes frites eller potatismos till men jag valde ris istället och det passade bra. Sallad och en sås gjord på crème fraiche, vitlök, salt och peppar var också gott till. Extremt mättande var det!

Receptet kommer från Matplatsen. Där finns det också steg-för-steg bilder på hur man går till väga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar