onsdag 5 maj 2010

Pariserbullar.

Här kommer ett till recept på något som verkar ha en hel del olika namn, jag kallar de för pariserbullar men jag antar att vaniljbullar eller krämbullar säkert funkar lika bra. Jag trodde hur som helst att det skulle vara jättesvårt och jobbigt att baka de här bullarna men det var det faktiskt inte. Snarare roligt och inte minst gott!

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning:
3 dl vaniljkräm

Pensling och garnering:
rapsolja alt. smält smör
strösocker

Ugn 225°.
Stöt kardemummakärnorna i en mortel och värm med mjölken tills den är ca 37°.
Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.


Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Dela upp den i ca 16-18 bitar och kavla ut varje bit till en rundel. Lägg på en klick fyllning på varje bit.
Nyp ihop bullarna till små knyten. Lägg dem med skarven nedåt på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa 30-40 minuter. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Pensla de nygräddade bullarna med olja eller smält smör och vänd dem genast i strösocker.



Receptet kommer dels från Leilas bok a piece of cake men även från Sju sorters kakor.


8 kommentarer:

  1. Åh sådana där har jag tänkt på hur länge som helst men inte vetat vad de heter. Har inte orkat kolla i en kokbok heller. Kanske får tvinga Jonatan att göra någon gång.

    SvaraRadera
  2. Konstigt, länken i headern funkar inte för mig längre. Gör den det för dig?

    SvaraRadera
  3. Johanna: Vi pratade ju om dem en gång och jag har tänkt baka det sen dess men har tänkt att det är så bökigt. Men det är inte jobbigare än vanliga bullar så han borde nog fixa det lätt. Nej, länken funkar inte alltid av någon anledning. Vet inte riktigt när den gör det.

    SvaraRadera
  4. Det kanske vi gjorde fast jag minns det inte alls. Egentligen tyckte jag aldrig om dem riktigt men jag tror att jag kommer göra det nu.

    SvaraRadera
  5. Johanna: Hehe, det borde du göra. Förstår inte varför man inte skulle...

    SvaraRadera
  6. Mina blev båda salta och söta.
    Förvirrande.

    SvaraRadera
  7. Jonatan: Men blev de goda då?

    SvaraRadera
  8. Om det blir pariserbullar vet man inte förrän tänderna tagit bullen i besittning. Har det jäst bubbla i bullen så är det en pariserbulle. Om det inte har jäst bubbla så är det bara en namnlös krämbulle. (Dessa krämbullar är inte oanvändbara. De är suveränt bra på vildsvinsåteln. Grisarna tycker om dem. Har skjutit flera grisar med hjälp av "kvaddade" pariserbullar.)

    SvaraRadera