tisdag 20 april 2010

Tjongiga kycklingbollar.

När jag väl fick tag på kycklingfärs så var det här ett snabbt och enkelt recept. Trodde först att man kanske måste göra färsen själv men tillslut hittade jag en förpackning. Kanske inget man kan räkna med finns i affärerna jämt? Lite nojig var jag också över att använda färs av kyckling men det gick bra, se bara till att inte smaka på den innan den är tillagad!

400-500 g kycklingfärs
2 hackade gula lökar
4 pressade vitlöksklyftor
saft och rivet skal från en citron
2 msk mango chutney
1 tsk sambal oelek
salt och peppar

Rör ihop alla ingredienser ordentligt. Rulla till medelstora bollar.
Stek i smör och olja tills bollarna är ordentligt genomstekta.


I receptboken finns flera serveringstips: ris och ajvar relish, potatisklyftor och tzatziki samt pasta och tomatsås. Jag valde dock att servera med bulgur och yoghurtsås precis som i det här receptet. Det passade riktigt bra tycker jag!

Recept från Husmorsorna - The ultimate köksalmanacka. 2009: Bonnier Fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar