onsdag 9 juni 2010

Sandras skogspanna

Nu när jag levt på pizza och liknande i en vecka så blev jag sugen på något lite rejälare, något likt en gryta. Det här är i alla fall jättelätt att laga och gott blir det också! Det inom parentes brukar jag hoppa över men gillar man svamp och lingon passar det säkert bra till. Vad gäller fonden så brukade jag förr alltid använda vilt- och kantarellfond men på senare tid har jag blandat den och kalvfond. Det blir lite mildare smak då.


600 g fläskfilé
2 gula lökar
(200 g valfri färsk svamp)
smör
1/2 msk soja
1/2 tsk svartpeppar
1 1/2 msk konc. kött- och vinfond
4 dl Kelda mellangrädde
(2 msk lingonsylt)
(färsk timjan)


Skär köttet i 1 cm tjocka skivor. Skala och grovhacka löken. Skär svampen i bitar.
Bryn köttet i smör i en stekpanna. Ta upp köttet. Stek svampen i stekpannan och koka ur eventuell vätska.
Tillsätt löken och fräs några minuter. Lägg tillbaka köttet.
Smaksätt med soja och peppar. Häll i fond och grädde och låt det koka ihop ca 5 min utan lock.
Rör i lingonsylten. Strö över timjan.
Kokt potatis eller fullkornsris är gott till.
Tips! Toppa pannan med lite färska lingon. Pricken över i.



Receptet kommer från Arla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar