tisdag 13 juli 2010

Banoffe pie.

Den här har jag tänkt göra ett bra tag nu, men eftersom förberedelserna tar ett bra tag så har det inte blivit av förrän nu. Efter att jag börjat koka såsen så läste jag dessutom att det går utmärkt att koka flera burkar åt gången och sedan spara för att använda efteråt. Smart eftersom det är en väldigt snabb paj att göra om man bortser från själva kolasåsen! Som så mycket annat så tyckte jag att den vinner på att serveras dagen efter, i alla fall den här gången när kolasåsen blev så pass lös. Då hann bottnen suga åt sig lite av såsen, plus att den inte smakade fullt lika sött som den gjorde när den var alldeles färsk.


1 burk sötad kondenserad mjölk
1 pkt digestivekex
150 g smör
3 dl vispgrädde
2 skivade bananer
riven choklad eller hackad daim

Börja med att sjuda den kondenserade mjölken i en kastrull med vatten. Burken ska vara täckt med vatten hela tiden så ibland får man fylla på, annars riskerar burken att explodera! 

Den ska sjuda på det viset i ca 3 timmar. Jag läste 2 timmar på ett ställe men jag lät den vara i ca 2,5 timmar men det var lite för kort tid. Ju längre den sjuder desto hårdare blir såsen.

När kolasåsen är klar så ska den svalna, till exempel genom att spola upp kallvatten i kastrullen men den kan också göras klar en dag i förväg så den får svalna under natten.

Krossa digestivekexen och smält smöret. Rör sedan ihop kexsmulorna med smöret och tryck ut massan i en form. Ställ in i kylen tills det är dags att montera ihop pajen.
Häll kolasåsen över kexbottnen och skiva bananerna och lägg över. Vispa grädden och bred över bananerna. På toppen kan det vara fint med lite riven choklad eller krossad daim.


1 kommentar: