fredag 16 juli 2010

Lyxig rabarberpaj.

Ett spännande recept till sommarens rabarberfest! Lite annorlunda paj i mitt tycke, ganska söt och smulig om man äter den direkt men efter en dag i kylskåp smakade den mycket bättre. Jag åt den med grädde men jag kan tänka mig att crème fraiche passar bra för att ge lite syrlighet till det söta.

för 8 personer 

150 g smör 
3 dl vetemjöl 
1 dl strösocker 
1 krm salt 

Rabarberfyllning: 
400 gr rabarber 
1 ¼ dl strösocker 
2 krm mald ingefära 
1 tsk vaniljsocker 

Mandelfyllning: 
200 g mandelmassa 
2 medelstora ägg 
50 gr flagad mandel 

Ugn 200°
Smält smöret i en kastrull. 
Blanda ner mjöl, socker, salt till en smulig deg. 
Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, 24 cm. Ställ in i kylen 30 min. 
Förgrädda pajskalet i nederdelen av ugnen ca 10 min. 
Skär rabarber i små kvadratiska bitar. Koka de mjuka med socker och ingefära i ca 15 min. 
Ta kastrullen från värmen och rör i vaniljsockret. 
Skär mandelmassan i bitar, kör snabbt ihop den med äggen i matberedare. 
Häll rabarberfyllningen i pajskalet, häll mandelfyllningen över och strö på flagad mandel. 
Grädda på nedersta falsen ca 30 min. 
Låt pajen svalna, servera den med vispad grädde, glass eller crème fraiche.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar