måndag 2 augusti 2010

Brytbröd parmesan-oregano.

Mitt favoritbröd på Subway är deras parmesan-oregano bröd. Det här smakar lite likt fast i annan tappning. 

1,5 dl vatten, kokhett
1,5 dl kall mjölk
50 g jäst för söta degar
1 dl smält eller flytande margarin
1 tsk salt
2 msk råsocker
1 tsk smulad oregano
1 dl riven parmesanost
7–8 dl vetemjöl 

1 tsk olja till formen
1 tsk flytande margarin eller smält matfett till pensling
1 tsk oregano till garneringen


Ugn 200°
Koka upp vattnet och tillsätt den kalla mjölken och matfettet. Låt det bli fingervarmt. 
Smula ner jästen i en degbunke och lös den i degspadet. Rör ner margarinet.
Tillsätt salt, socker, smulad oregano och parmesanost och rör om. 
Häll ner vetemjölet och blanda väl. Arbeta degen minst 5 min i maskin eller 10 min för hand. Lägg på en bakduk och jäs 30 min.
Smörj en rund sockerkaksform, (24 cm i diameter) lätt med olja. Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta samman den försiktigt. Dela den i 15 bitar och rulla till små bullar. Lägg bullarna i formen. Lägg på en bakduk och låt jäsa 30 min.
Pensla bullarna med flytande eller smält matfett. Strö över lite smulad oregano. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30–35 min eller tills bullarna släpper kanten och känns ihåliga när man knackar på dem. Stjälp upp brödet och låt det svalna något under bakduk.



1 kommentar:

  1. Amazing, thank you for sharing this recipe. I am just curious, why did you bake the bread in this form? And how do you slice it? Can you please give me some ideas? Tack så mycket :)

    SvaraRadera